ブログ

ふぁんぐりっしゅな授業を推進します!

花丸 Happy Halloween!

Happy Halloween!

ハッピー ハロウィーン!

The grade 1 and 2 students were very surprised when the Funglish team enter the classroom wearing Halloween costumes for their Special Halloween lesson. The first task was to greet “Happy Halloween” which they did happily.

1年生と2年生は、私たちが「ハロウィーン」授業用の仮装をして教室に入ると、それを見てとてもビックリ。そして『ハッピーハロウィーン』と、嬉しそうに挨拶をして授業が始まりました。

The students actively joined the teachers in dancing the Halloween dance which they found very funny. The Funglish team prepared games like Gesture game, Broomstick Relay and Pass the Balloon. The students cannot hide their smiles as some of their classmates volunteered to do the gestures and do Janken battle with the ALTs.

続いて一緒に元気よくハロウィーンダンスを踊り、とても愉快でした。私たちファングリッシュチームはこの特別な授業のために、ジェスチャーゲームやほうきリレー、風船わたしなどのゲームを準備しましたが、ジェスチャーゲームの中では、何人かの生徒にみんなの前でジェスチャーをしてもらったり、風船わたしゲームでは、ALTとジャンケンバトルを行ったりと、笑顔があふれる時間を過ごすことができました。

They learned different Halloween vocabulary words in English. The students also learned to say “Trick or Treat” while receiving stickers for doing a very great job on the Halloween lesson.花丸

最後に、授業で学んだ「トリックオアトリート」を言いながら、ごほうびのシールをもらって『ハロウィーンレッスン』は終了しました!花丸

キラキラ Let's enjoy Halloween together!

Happy Halloween!

ハッピー ハロウィーン!

At Ichinomiya, we love learning while having fun in English! #Funglish
Our energetic 4th graders are having a blast participating in various Halloween games while learning about Halloween English words and expressions. 

 一ノ宮小では、英語を楽しみながら学ぶ、まさに『Funglish』を大事にしています。その中で、元気いっぱいの4年生は『ハロウィーン』特有の言葉や表現を学びながら、ハロウィーンにまつわるゲームを思いっきり楽しみました。

The first activity was identifying Halloween characters/objects. New words were unlocked! The second activity was the Gesture Game, where a leader (teacher/student) would show three actions a witch, a bat, and a ghost. They enjoyed playing this game and showed competitiveness to receive our lovely Halloween stickers.

まず初めに、ハロウィーンでよく登場する人物や物を確認しました。新しい単語でしたが、しっかり習得できました!2つ目の活動は、リーダーとなる先生や生徒たちが、魔女・コウモリ・お化けの3つに扮する『ジェスチャーゲーム』でした。かわいいハロウィーンシール争奪戦を繰り広げながらとても楽しみました。

ALTs also shared how they are celebrating Halloween in the Philippines. They were shocked that Filipinos brought food and had karaoke at the cemetery. Seeing their happy faces and receiving their rewards motivated us to add more exciting activities for them to experience in future events.花丸

ALTからは、フィリピンでのハロウィーンが紹介されました。フィリピンでは、ハロウィーンの際、人々がお墓に食べ物を持っていき、お墓の前で食べたりカラオケをしたりすることに、とてもびっくりしていました。生徒たちの喜ぶ顔や頑張る姿を見ると、彼らの将来の経験のために、さらなる楽しい活動を・・・という私たちのモチベーションアップにつながっています。花丸

 

 

 

 

 

 

 

 

給食・食事 Who makes better curry?

Who makes better curry?

誰がより美味しいカレーを作れるかな?

Sixth graders made their original curry recipe to recommend to ALTs. They shared the unique name of their curry and the ingredients they wanted.

6年生は、2人のALTにおススメするカレーのレシピを考えました。そのカレーにはユニークな名前も付けられ、彼らが入れたいと思う食材が入っています。また、その食材の生産地も特有の味も伝えてくれました。

The sixth graders came up with curry recipes to recommend to the two ALTs, with unique names and ingredients they wanted to include.

『ナルトゲーム』を行って、それぞれの食べ物の味に関するヒントを与え合うこともできました。このゲームを通じて、楽しみながらもきちんと学べたことがわかります。

They also shared where the ingredients come from and the taste of their original curry. Students also played a Naruto game, where they gave hints about the taste of their food. Everyone enjoyed and participated in this game.

 ALTはこうした活動を見ながら確信できました、生徒たちはカレーのレシピを上手に決めることができたのだと。

They also told us where the ingredients were produced and their unique flavors. They also played the "Naruto Game" and gave each other hints about the flavor of each food. Through this game, we were able to learn while having fun.

生徒たちは、子供ながらに自分自身で決定できるということを学び得たと言えるでしょう。まさに自立学習です! みんながんばりました!

ALTs observed the activity, and they were able to pull it off. It was good to know that our students could decide on their recipes for the curry. It means that they are taught at a young age to decide for themselves. Independent learning it is ! Good job everyone!Star

The ALT was convinced by these activities that the students were able to decide on a curry recipe well. The students learned that they could make their own decisions even though they were still children. This is truly independent learning! Everyone did their best!Star

       

グループ Please help me find my way.

Please help me find my way.

道案内をお願いします左上右

Students from fifth graders challenged themselves in a pair activity. The gym was used to be the town, and students have to give and follow directions to find different facilities in town.

5年生はペア活動で道案内に挑戦しました。体育館を街に見立てそこにある様々な施設へ、お互いに道案内をしたりされたりする活動です。

The guide will hold the map and give directions, while the other student will ask, “Where is the _____?” and follow the instructions from their partner.

案内する側は地図を持って方向を教え、される側は「○○はどこですか?」とたずね教えられた方向へと進んで行きます。

Students expressed so much joy as they successfully found their way on different facilities. This is a great practice that they may use in the real world.花丸

それぞれ建物を上手に見つけられる度に、子供たちは大喜びでした。この活動は現実世界でも役に立つ素晴らしい練習となっています。花丸

 

星 We will help you make friends.

We will help you make friends.

お友達になるお手伝いをしよう

The fifth-grade pupils had the opportunity to deliver speeches regarding the staff of Ichinomiya Elementary School.  

5年生は一の宮小の先生方についてのスピーチを行いました。生徒たちは先生方の役職やできることなど重要な情報を私たちに教えてくれる素晴らしいスピーチをしてくれました。

The students did a great job sharing important information about the school staff such as their position and things they can do. Additionally, positive adjectives like "funny," "active," and "friendly" were used to describe teachers.

加えて、前向きな様子を表す「面白い」とか「活発な」、「親しみやすい」といった形容詞を使って先生方のことを紹介してくれました。

Through the speeches, the ALTs will be able to form close friendships with the Ichinomiya ES teachers and learn more about them. We are thrilled with the students' progress; as they say, practice makes perfect. Congratulations 5th graders. 花丸

このスピーチを通して、ALTは一ノ宮小の先生方とより親しくなり、もっとたくさんのことを知ることができるでしょう。生徒たちの取り組みに、私たちはワクワクドキドキでした。よく言われるように、『継続は力なり』です。すごいぞ、5年生!花丸

 

 

視聴覚 What's Up, Everyone!

What's Up, Everyone! (Talk Show)

やあ、みなさん!(トークショー)

What a great talk show today at Ichinomiya Elementary School! The sixth graders did an amazing job on their talk show. Most students in both classes spoke loudly, made eye contact, and used gestures.

一ノ宮小では、なんて素晴らしいトークショウが行われたことでしょう!! 6年生はそのトークショーの中で、びっくりするような力を発揮しました。両クラスの生徒とも大きな声で、お互いに目を見て、ジェスチャーを使いながら話すことができました。

These students have a future in TV someday! We are glad to see how much these students enjoy learning English. As proud teachers, we want them to be more exposed to speaking activities so that they can ask more questions and have longer conversations with their classmates, teachers, and other foreigners! #FUNGLISH

もしかしたら、いつの日かテレビに出ちゃうかも!生徒たちのこうした楽しく学ぶ姿勢を見ていると、私たちも嬉しくなります。私たちも誇りをもって、子供たちにもっと意欲的にスピーチ活動に参加させていきたいと思います。そして、ゆくゆくは、クラスメイトや先生、さらには他の外国人にもたくさん質問したり長くおしゃべりをしたりできるようになってほしいと願っています。#FUNGLISH

 

情報処理・パソコン FUNGLISH TV SHOW!

FUNGLISH TV Show!

ファングリッシュ TVショー

At our school, the sixth graders are now getting ready for their upcoming talk show. They are going to do interviews with their friends over their summer break.

私たちの学校では今、6年生が近々行うトークショーの準備を行っています。番組のテーマは夏休みの思い出。

 

The highlights of their summer vacation will be presented like the places they visited, the activities they did and the food they ate there.

友達にインタビューをします。自分の訪れた場所やそこでしたこと、食べたものなど、自分の一番だと思う夏休みの1日について語ります。

 

Everyone gets the opportunity to experience being the director, the guest, and the host. We are excited to see how they would pull this activity off! 

この活動の中では、皆がそれぞれ、ディレクター、ゲスト、MCの役割を体験します。どのように出来上がるのか、楽しみです!

  

花丸 Ichinomiya School Staff.

Ichinomiya School Staff

一ノ宮小の職員

Grade 5 students flocked the staff room and visited the teachers to have a short interview with them. 

5年生は職員室を訪れ、先生方にインタビューを行いました。

The students tried their best to ask questions with the teachers in English such as “What do you teach?”, “What can you do?”.

その際、“What do you teach?”, “What can you do?”といった簡単な質問は英語でできるように、一生懸命がんばりました。

This is their task for the Unit 4 in Funglish class. They will make a short speech about the teachers and present this to the ALTs.花丸

これは今回の学習のタスクにもなっています。こうした先生方へのインタビューをもとに、ALTにスピーチをしてくれる予定です。花丸

花丸 My favorite color, sports and food.

My favorite color, sports and food.

私のお気に入りの色・スポーツ・食べ物

3rd graders learned different colors, sports and foods.

3年生は、さまざまな色やスポーツ、食べ物について学習しました。

The students were thrilled to play the Rainbow Bingo and rainbow coloring activity in which they shared in pair activity and told their friends about their rainbow.

生徒たちはワクワク、ドキドキしながらレインボービンゴをやったり、好きな色でオリジナルレインボーを作ったりして楽しみました。

 

They also enjoyed the alligator game for the vocabulary practice.

そうした活動を通じて、友達同士、自分の『虹』について伝え合うことができました。

They can already say the color, sports and food they like and don’t like. We are looking forward to their presentation for this unit.花丸

また、単語練習で行ったアリゲーターゲームも大いに盛り上がりました。今や、子供たちは自分の好きな色やスポーツ、食べ物について伝えられることはもちろん、加えて、「好きではない」ということも言えるようになりました。彼らのプレゼンが楽しみです。花丸

お知らせ What time is it?

4th graders can tell the time and daily activities in English. They are excited to share their favorite time and activity in the next lesson.

4年生は、時間と日常生活の中での活動を英語で言えるようになりました。次回の授業では、自分のお気に入りの時間とその時間に何をするのかを英語で伝え合う予定です。

As always, these energetic students are participative and motivated every time we have challenging activities. We're happy to see them enjoying and learning English. #FunGlish

みんな、わくわくしながら待ちわびています。いつものことですが、こうしたやる気いっぱいの生徒たちは、私たちが与えるチャレンジ課題に意欲的に全力で取り組んでくれます。子ども達が楽しんで英語を学んでくれる姿を見て、とてもうれしく感じています。

           #ファングリッシュ花丸