ブログ

ふぁんぐりっしゅな授業を推進します!

飛行機 Let's see the world!

Let’s see the world!

6th graders did an excellent job as they finished their country's speeches. Most students in both classes could tell the countries they would recommend to ALTs.

The English team enjoyed watching and listening to their wonderful speeches. They were comfortable using English in presentations.

Everyone worked diligently, and we saw how excited they were to deliver their presentations to everyone. 

Thank you for your hard work, students. Well done!花丸

 

世界を見てみよう!

6年生は、自分が興味を持った国について、素晴らしいスピーチをしていました。両クラスとも半分以上が終え、みんなALTにおススメしたい国について話すことができました。我々英語チームは、楽しく生徒たちの素敵なスライドを見たりスピーチを聞いたりしました。生徒たちも、英語での発表にとても満足しているようでした。

  全員が熱心に取り組んでいたため、その様子を見て、いかに彼らがワクワクしながら自分のスピーチをみんなに届けているのかが伝わってきました。  

がんばってくれたことに感謝します。生徒の皆さん、よくできました!花丸

 

ハート What fruit do you like?

What fruit do you like?

Yume-Sora-Tsuki classes were full of energy and excitement when they entered the Funglish room. We introduced different fruits in English by playing a guessing game and building a tower.

 

どのくだものが好きかな?

ゆめ・そら・つぎ組の授業は、彼らがFunglishルームに入ってきた時からやる気と興奮であふれていました。

当てっこゲームやカップタワーゲームをしながら、様々な果物を英語で紹介していきましたが、生徒たちはそうした活動に一生懸命取り組んでいました。

 

They were very participative in our activities, and they were able to say the fruits that they liked in English. It was fun seeing them enjoy the English language. Great job!花丸

 

そして、自分の好きな果物を英語で言えるようになりました。彼らが英語という言語を楽しんでくれているのを見て、こちらも楽しかったです。がんばったね!花丸

花丸 Let's Make Friends!

Let's Make Friends! 友達になろう!

The Grade 5 students prepared a lot for their videos which will be sent to Nyu and Yoshida. They practiced their speech using nice gestures and very clear voice. They presented very well with smiles on their faces.

5年生は、丹生小・吉田小に送るビデオを作るため、たくさん準備をしてきました。素敵なジェスチャーをつけ、はっきりした声で練習も行い、笑顔を添えてとても上手に発表することができました。そして、この2校の新しい友達に会うのをわくわくしながら待っているようです。

They seem very excited to meet new friends from the two school. This is their last presentation for this term and this is also one of the collaboration activity in Funglish to let the students from the three school build friendships even before the official establishment of Sakura Elementary School.

今回が、1学期最後のプレゼンテーションになりますが、これはまた、新設される「さくら小学校」に向けて、3校からなる生徒たちの友達作りを促すFunglishにおけるコラボレーション活動の一環として行いました。

We are looking forward to see all the students from the three school getting along so well next year.花丸

来年度、この3校の生徒たちが仲良く過ごす姿を見るのが楽しみです。花丸

花丸 How are you? I am happy!

How are you? I am happy!

Grade 3 students are more energetic as we have lesson about feelings. The students learned different feelings that they can use whenever they were asked “How are you?”.

3年生はいつも以上に元気に「感情」を表す表現を勉強しています。〝How are you?”とたずねられた時に使える様々な表現を学びました。

They used different gestures to show their feelings. We have an easy game that they really enjoyed as they talked to their classmates and collect cards.

さらに、それに合わせたジェスチャーも色々使ってみました。簡単なゲームとして、学んだばかりの表現を使いクラスメートと話しながら、カードを交換しました。

One thing is very delightful about the 3rd grade students is their confidence to volunteer and talked in front of the class. We are very happy to see these students very enthusiastic in learning English.3ツ星

本当に楽しそうでした。また、1つ嬉しかったことは3年生が積極的に手をあげ、みんなの前で堂々と発表できたことです。こうした、夢中になって英語を学ぶ子供たちの姿を、大変嬉しく感じています。3ツ星

晴れ How's the weather?

How’s the weather?

The fourth-grade students were able to clearly and correctly pronounce the different weather, games, activities, and clothing in English.

For their presentation, they chose their favorite weather and the appropriate clothing. This activity was enjoyable for everyone. Well done, students!花丸

 

どんな天気かな?

4年生は様々な天気やそれにあった遊び、活動、そして服装を、英語できちんと正確に言えるようになりました。

また、発表準備として、自分の好きな天気、そしてそれに合った服装を選びました。みんな、この活動をとても楽しんで取り組みました。 

よくできました!花丸

花丸 Hello Around the World

Hello Around the World

世界のあいさつ 「こんにちは」

3rd grade students had a fun time learning names and greetings from different countries. They enjoyed the mix and match game, it gave them time to say and greet their friends using greeting from different countries.

3年生は、世界の国名とそのあいさつについて楽しく学びました。ケニアの「こんにちは」は、「ジャンボ」、インドは「ナマステ」、ドイツでは、「グーテンターグ」などたくさんのあいさつの仕方を学びました。

We wrap up the lesson with most of the students wanting to present in front of the class. They use greetings such as Jambo- greetings used in Kenya, Namaste- used in India, Guten Tag- used in Germany and many more. They were very interested in the lesson and they were very confident in using these greetings. We are hoping that they can bring this confidence around the world.花丸

授業の終わりの発表活動では、たくさんの児童がみんなの前で世界のあいさつを使った発表に挑戦したいと「やる気」に満ちあふれていました。大変すばらしかったです。ぜひ今回学習したあいさつをいつか海外で使ってみてほしいと思います。花丸

星 FUNGLISH MONDAY!

Today is Funglish Monday, we motivate students to use English as much as they can from teachers and staff. Students are encouraged to greet their teachers and friends in English while teachers use basic Classroom English in class, especially during their homeroom time. 

 

今日は、『Funglish Monday』です。私たち教職員側から生徒たちになるべく英語を使うよう励ましています。授業中に教員側が基本的な「クラスルームイングリッシュ」を使うと、それに促されるように英語であいさつをしています。特に、英語の授業だけでなく、他の授業でも頑張って取り組んでいます。

 

 

 We also have Funglish Lunch Broadcasting, in which the English team conducts a short quiz in English that students and teachers love.  

また、お昼には『Funglishランチ放送』を行っています。その中で、英語教員チームは簡単な

英語でクイズを出しています。生徒も先生も大好きです。

 

 

This program makes the school an even more language-rich environment and motivates the students to use the English language both inside and outside the classroom. Let's enjoy Funglish Monday together. 

この取り組みは、学校全体をもっと言語豊かな環境にし、教室の中でも外でも生徒たちが「英語」という言語をどんどん使えるように促す取り組みです。 『Funglish Monday』を一緒に

楽しんでいきましょう。花丸

 

花丸 1st Graders ( FUNGLISH TIME )

   The word ‘fun’ cannot describe our feelings with our 1st-grade students! The beaming curvy smiles painted on their faces served as a sign that this would be a good time! Before entering the classroom, we saw how they waited patiently for this moment because they knew it was FUNGLISH time with them.

 

「楽しい!」という言葉だけでは1年生との授業は表現しきれません。子ども達の顔にあふ

れるキラキラ輝くにっこり笑顔が、まさにこの時間を魅力的なものにしてくれました。次が『FUNGLISH』の授業だと知って、子ども達が首をながーくして待っていてくれたことを、

教室に入る前から私たちは感じ取ることができました。

 

 For the first part, we danced along to the Hello Song, and all of them moved and laughed to their hearts' content. The next part was the self-introduction of the English team. They enjoyed listening and they participated in our guessing game. We also gave a chance to those students who wanted to introduce themselves in front of the class. Students had fun and could confidently introduce themselves in English.  It was fun to see how active and energetic this class was. Great job 1st graders!花丸

 

初めに、『Hello Song 』に合わせてダンスをし、みんな思う存分体を動かして笑いました。続いて、私たち担当教員の自己紹介、それを聞いてのクイズ、さらにやってみたい子どもには、みんなの前で英語での自己紹介に挑戦してもらいました。楽しみながら、堂々と英語で自己紹介ができるようになりました。この授業が、いかに活動的で、エネルギッシュなものであったか・・・本当に楽しかったです。 1年生のみなさん、大変よくできました! 花丸

 

記念日 When is your Birthday?

When is your birthday?anniversaryevent

 

As part of Unit 2 in Funglish class, students made their birthday cards and birthday calendar. The students participated in pair interviews with their friends asking and answering “When is your birthday” and “What do you want for your birthday?” The fifth graders answered cheerfully. They can already say “I want smartphone”, “I want pets.” And “I want money.”

Funglish 授業のユニット2で、生徒たちは誕生日カードと誕生日カレンダーを作りました。

友達同士で「誕生日はいつ?」「誕生日にほしいものは何?」と英語で尋ね合い、楽しそうに答えていました。「スマホがほしい」「ペットがほしい」「お金がほしい」など、もう言えるようになっています。

 

After the interview, each student stood up to put their cards on the birthday calendars. We put the birthday calendars on the bulletin board for both classes to see the birthdays of each student. This may start a new friendship between students.Flower circleanniversary

お互いに質問し合った後、自分のカードをバースデイカレンダーに貼り付けました。できあがったバースデイカレンダーは、両クラスの生徒たちが見られるように、ファングリッシュ教室横の壁に掲示しました。これをきっかけに、新しい友達関係が始まるかもしれませんね。花丸記念日

 

花丸 I can introduce myself in English.

英語で自己紹介ができました!

Grade 2 students had their first English lessons. They have learned how to introduce themselves using English sentences. 2年生は、今年度最初の英語の授業がありました。今回のテーマは、英語を使った自己紹介の仕方です。

The students enjoyed Amy sensei’s quiz, which they participated very well. They can also name different colors in English and include this on their introduction. エイミー先生クイズもとても楽しみ、積極的に参加できました。The students already know how to say “Hello! My name is _______ and I like _________ and Nice to meet you. また、様々な色の名前を英語で言い、それを自己紹介の中で使うこともできました。「こんにちは! 私の名前は○○です。〇色が好きです。よろしくお願いします。」今はもうこれを英語で言えます。

To familiarize more the target sentences, the played Elbow Touch Race and Train Janken. Students had fun with these activities while learning. We are looking forward to the next English lessons with them.さらに、もっと上手に言えるようになるため、『エルボータッチゲーム』と『トレインジャンケン』をやってみました。こうした活動に楽しく取り組みながら、学びをすすめています。次の英語の授業も楽しみです。花丸