ブログ

ふぁんぐりっしゅな授業を推進します!

星 Let's learn about the Alphabet

4th graders did an excellent job in identifying the lowercase of the alphabet. We're glad everyone could recognize each letter.

4年生は、アルファベットの「小文字」学習にしっかりと取り組みました。この学習を通じて、すべて児童が、それぞれの小文字をきちんと理解してきたことをうれしく思っています。

To familiarize all the letters we made sure to make it fun and interesting by playing hebi janken.

全部の小文字に慣れるように、子供たちが興味をもつおもしろい活動「ヘビじゃんけん」を行いました。多くの児童が夢中になり、その興奮ぶりは見ているこちら側も非常に楽しいものでした。

Most of the students got involved, and it was fun to see how active they were that day.

Next week, we will continue this topic so they will remember all the letters and sounds. Indeed, another exciting game or activity will be introduced to keep the students focused. Good job everyone.

来週も引き続き、小文字やその読み方をすべて覚えられるように学習を進めていきます。児童が集中して取り組めるよう、さらにワクワクするようなゲームや活動を行っていく予定です。お楽しみに。花丸

 

ハート New School Year, New Funglish Team

  Students are back and fully recharged from their spring vacation. To make sure that students will enjoy and have fun inside the English room, it was transformed into a safari and carnival-themed classroom.

 

Aside from preparing a conducive environment for the Funglish class, the students also welcomed a new Japanese English teacher and Japanese English support.

The students were thrilled with the Guessing quiz about Moridaira sensei and listened very well as she introduced herself. Nakajo sensei also completed the Funglish team as she shared some things about herself.

              We are looking forward to a fruitful, fun, and meaningful Funglish class with the new Funglish team.

 

新年度  新 Funglish チーム

 

   春休み期間中心身ともに十分リフレッシュして、生徒たちが学校へと戻ってきました。彼らが英語を通じてたくさん楽しい時間を過ごせるように、英語用の教室を野生動物をテーマとした遊園地のような空間に変えてみました。このようにFunglishに最適な環境を準備したことに加え、私たちは新しい日本人の英語教員と活動支援員を迎えました。生徒たちはその新しい森平先生の自己紹介に聞き入り、先生についてのなぞなぞにとても興奮していました。また、中條先生もいくつかの活動を通じて、完全にFunglishチームの一員となりました。

  この「新Funglishチーム」で、実りある有意義でおもしろいFunglishになることを期待しています。ハート花丸

星 Vision of the Future

Vision of the Future

未来への展望

Sixth graders showcased their final task by making a short video for Filipino sixth graders in the Philippines for them to watch.

フィリピンの6年生に向けて、6年生はプレゼンテーションビデオを完成させました。

 They presented their chosen clubs, desired careers, interests, and areas of their skills.

中学校で入りたい部活や、楽しみなこと、将来の夢などについて発表しました。

During their final presentation, everyone, including the shy ones, did an excellent job.

最後の発表では、みんな立派な態度で恥ずかしがらずに発表できるようになりました。

We hope that they flourish in their chosen field in junior high school, with English being one of their favorite subjects.

中学校では、みなさんが自分で選んだ分野ですばらしい成果をあげることを願っています。

We are excited for their new journey. We shall always remember the memories we shared with them. We are so proud of you, sixth graders. Congratulations!

わたしたちはみなさんと作った思い出を忘れないでしょう。すばらしい6年生、卒業おめでとうございます。花丸

 

ひらめき What's this? ( 3-Hint Quiz )

3- Hint Quiz

スリーヒントクイズ

Students from 3rd graders did a very good job on their presentation of  3-Hint Quiz.

They were very excited to let their classmates guess and answer their 3-Hint Quiz.

3年生はとても熱心にスリーヒントクイズを出し合いました。

 

They use English sentences in the presentation. They used colors, shapes, category, silhouette pictures, and even gestures to help their classmates get the answers.

色、形、カテゴリー(野菜、果物、動物…)、シルエット、ジェスチャーなど英語でヒントを出し、クラスメイトが答えていきます。

 They also meet the presentation points like maintaining eye contact with the audience, very confident and had loud and clear voice. These students never fail to surprise us with their presentations.

子どもたちは、友達を見ながら、はっきりと自信をもって発表しました。子どもたちの失敗を恐れない姿に、私たちは驚かされました。キラキラ

花丸 Where is your favorite place? ( in Ichinomiya Elementary School )

自分の好きな場所 4年生

4th graders gave us a tour of their favorite place in Ichinomiya Elementary School.

4年生は一ノ宮小学校の中の自分の好きな場所の紹介ビデオを作っています。

They were paired and helped each other to film alternately.

They were very confident in speaking English while sharing about their favorite place.  

二人組になって、自分の好きな場所を代わる代わる撮影しあいました。

 

  We look forward to their presentation because they will present their favorite place to us using their Chrome book while checking their fluency in speaking.  Good job everyone!花丸

この後の授業で、タブレットを使いながら、好きな場所について上手に発表するのを楽しみにしています。

 

ひらめき Who is your hero???

Students from Grade 5 had the chance to watch a video from the Philippines. The student listened eagerly to some Filipino students talking about their heroes. Students were amazed of the fact that they are watching a video from the Philippines and amused by the occupations of their heroes.

5年生の子ども達は、フィリピンの子ども達が送ってくれたビデオを見る機会がありました。みんな熱心に、フィリピンの子ども達のヒーローの話を聞いていました。中には聞いたこともないような職業の名前が出てきたので、驚いた様子でした。

At the end of the video, students were asked who are their heroes. Having the students watch some videos from different countries can help them learn about different cultures and different people. We are looking forward to their creative presentations about their heroes. 花丸  

 

ビデオの最後には、フィリピンの子ども達が5年生に向けて、ヒーローは誰か問いかけていました。子ども達が色々な国の映像を見ることは、色々な文化や、人柄を知る良い機会になります。みんなのヒーローの紹介がとても楽しみです。花丸

ハート My Original Parfait!

Original Parfait

オリジナル パフェ作り

4th graders learned and mastered the names of different fruits and flavors in English and played fun and exciting games.

4年生はゲームや活動を通じて、果物やアイスのフレーバーの種類などを学習しました。

They also had " shopping time" activities wherein they played the role of customers.

その後、買い物の仕方を学んで(写真や絵でできた)果物やアイスを買いました。

They were able to speak useful English by buying the fruits and flavors for their original parfait.

オリジナルパフェを作るために、役に立つ英語表現を覚えて、話せるようになりました。

They were also energetic as they presented their colorful and extra flavorful parfaits.

最後に自分の作ったパフェを紹介しました。

 It is very fulfilling to see them enjoying the Funglish activities. Well done students. 花丸

とても充実したファングリッシュの時間でした。みんなよくがんばりました。

ハート Say Thank You in a Creative Way 

Say Thank You in a Creative Way 

ありがとうを伝えよう

Grade 3 students were all smiles as they exerted effort in making their “Thank you” card.

3年生はみんなで楽しみながら「ありがとうカード」を作りました。

They got to use their chosen shapes and colors and made the most out of these to create an interesting card.

The students have shown off their ideas and creativity in making colorful and wonderful cards.

自分の好きな形や色を選んで、カラフルですてきなカードを作りました。

 It is very exciting to watch as they present their cards to the class.

子どもたちがクラスのみんなの前でカードを見せながら発表する様子はすばらしかったです。

Parents were happy to see their children present and talk about their “Thank you” cards.

All we can see is the warmth and proud smiles as the parents watch them share with the class.

授業参観で来られた保護者のみなさん、お子さんの発表の様子を見てくれてありがとうございました。

 

This activity has taught the students how to appreciate and be thankful to the people around them.花丸

この学習で、周りの人に感謝を伝える方法が分かったと思います。

にっこり Season to be Happy

5th graders creatively made a presentation about their favorite season and the events they celebrate during their favorite season.

5年生は、自分の好きな季節や行事を英語で紹介しました。

They happily shared the things they do during different Japanese events and seasons.

色々な日本の行事や、季節についてお互いに知ることが出来たようです。

During their presentation, it was very evident how confident they were.

発表の時には、みんな自身を持って紹介していました。

They had a loud and clear voice. They maintained their eye contact with their audience. It gave us a warm feeling even in this cold season as we watched their presentation.  Well done students!花丸

はっきりとした言い声で、アイコンタクトを意識し、とても温かい雰囲気で発表を終えることが出来ました。花丸

花丸 What's your best memory?

What's your best memory?花丸

あなたの一番の思い出は?

6th-grade students did an excellent presentation by showing us their best memory in elementary school. 

6年生が小学校生活で一番の思い出を、発表しました。すばらしい発表でした。

During the presentation, most students in both classes followed the criteria for presentation: loud and clear voice, eye contact, gestures, correct pronunciation, and confidence.

子どもたちは、はっきりした声で、目を見て、ジェスチャーをつけて、正しい発音で、そして自信をもって発表していました。

It's overwhelming to see them speaking English with confidence. 

本当に自信をもって発表できました。

Level-up challenge was enjoyed by everyone where students presented online.

6年生は教室にいる二人のALTに向けて発表しましたが、他の子どもたちは、その発表をファングリッシュルームでオンラインで見ていました。

They showed their English speaking skills and presented with smiles on their faces.

みんな笑顔で、今までよりレベルアップした発表でした。

We hope to see these students soar higher and to be more exposed to English-speaking activities in their junior high school.

子どもたちが、中学校で、もっと上達し、もっと英語を話せるようになることを期待しています。

 Good job everyone!

みんなよくできました!ハート