ブログ

ふぁんぐりっしゅな授業を推進します!

花丸 Happy Halloween!

Happy Halloween!

ハッピー ハロウィーン!

The grade 1 and 2 students were very surprised when the Funglish team enter the classroom wearing Halloween costumes for their Special Halloween lesson. The first task was to greet “Happy Halloween” which they did happily.

1年生と2年生は、私たちが「ハロウィーン」授業用の仮装をして教室に入ると、それを見てとてもビックリ。そして『ハッピーハロウィーン』と、嬉しそうに挨拶をして授業が始まりました。

The students actively joined the teachers in dancing the Halloween dance which they found very funny. The Funglish team prepared games like Gesture game, Broomstick Relay and Pass the Balloon. The students cannot hide their smiles as some of their classmates volunteered to do the gestures and do Janken battle with the ALTs.

続いて一緒に元気よくハロウィーンダンスを踊り、とても愉快でした。私たちファングリッシュチームはこの特別な授業のために、ジェスチャーゲームやほうきリレー、風船わたしなどのゲームを準備しましたが、ジェスチャーゲームの中では、何人かの生徒にみんなの前でジェスチャーをしてもらったり、風船わたしゲームでは、ALTとジャンケンバトルを行ったりと、笑顔があふれる時間を過ごすことができました。

They learned different Halloween vocabulary words in English. The students also learned to say “Trick or Treat” while receiving stickers for doing a very great job on the Halloween lesson.花丸

最後に、授業で学んだ「トリックオアトリート」を言いながら、ごほうびのシールをもらって『ハロウィーンレッスン』は終了しました!花丸

キラキラ Let's enjoy Halloween together!

Happy Halloween!

ハッピー ハロウィーン!

At Ichinomiya, we love learning while having fun in English! #Funglish
Our energetic 4th graders are having a blast participating in various Halloween games while learning about Halloween English words and expressions. 

 一ノ宮小では、英語を楽しみながら学ぶ、まさに『Funglish』を大事にしています。その中で、元気いっぱいの4年生は『ハロウィーン』特有の言葉や表現を学びながら、ハロウィーンにまつわるゲームを思いっきり楽しみました。

The first activity was identifying Halloween characters/objects. New words were unlocked! The second activity was the Gesture Game, where a leader (teacher/student) would show three actions a witch, a bat, and a ghost. They enjoyed playing this game and showed competitiveness to receive our lovely Halloween stickers.

まず初めに、ハロウィーンでよく登場する人物や物を確認しました。新しい単語でしたが、しっかり習得できました!2つ目の活動は、リーダーとなる先生や生徒たちが、魔女・コウモリ・お化けの3つに扮する『ジェスチャーゲーム』でした。かわいいハロウィーンシール争奪戦を繰り広げながらとても楽しみました。

ALTs also shared how they are celebrating Halloween in the Philippines. They were shocked that Filipinos brought food and had karaoke at the cemetery. Seeing their happy faces and receiving their rewards motivated us to add more exciting activities for them to experience in future events.花丸

ALTからは、フィリピンでのハロウィーンが紹介されました。フィリピンでは、ハロウィーンの際、人々がお墓に食べ物を持っていき、お墓の前で食べたりカラオケをしたりすることに、とてもびっくりしていました。生徒たちの喜ぶ顔や頑張る姿を見ると、彼らの将来の経験のために、さらなる楽しい活動を・・・という私たちのモチベーションアップにつながっています。花丸

 

 

 

 

 

 

 

 

給食・食事 Who makes better curry?

Who makes better curry?

誰がより美味しいカレーを作れるかな?

Sixth graders made their original curry recipe to recommend to ALTs. They shared the unique name of their curry and the ingredients they wanted.

6年生は、2人のALTにおススメするカレーのレシピを考えました。そのカレーにはユニークな名前も付けられ、彼らが入れたいと思う食材が入っています。また、その食材の生産地も特有の味も伝えてくれました。

The sixth graders came up with curry recipes to recommend to the two ALTs, with unique names and ingredients they wanted to include.

『ナルトゲーム』を行って、それぞれの食べ物の味に関するヒントを与え合うこともできました。このゲームを通じて、楽しみながらもきちんと学べたことがわかります。

They also shared where the ingredients come from and the taste of their original curry. Students also played a Naruto game, where they gave hints about the taste of their food. Everyone enjoyed and participated in this game.

 ALTはこうした活動を見ながら確信できました、生徒たちはカレーのレシピを上手に決めることができたのだと。

They also told us where the ingredients were produced and their unique flavors. They also played the "Naruto Game" and gave each other hints about the flavor of each food. Through this game, we were able to learn while having fun.

生徒たちは、子供ながらに自分自身で決定できるということを学び得たと言えるでしょう。まさに自立学習です! みんながんばりました!

ALTs observed the activity, and they were able to pull it off. It was good to know that our students could decide on their recipes for the curry. It means that they are taught at a young age to decide for themselves. Independent learning it is ! Good job everyone!Star

The ALT was convinced by these activities that the students were able to decide on a curry recipe well. The students learned that they could make their own decisions even though they were still children. This is truly independent learning! Everyone did their best!Star

       

グループ Please help me find my way.

Please help me find my way.

道案内をお願いします左上右

Students from fifth graders challenged themselves in a pair activity. The gym was used to be the town, and students have to give and follow directions to find different facilities in town.

5年生はペア活動で道案内に挑戦しました。体育館を街に見立てそこにある様々な施設へ、お互いに道案内をしたりされたりする活動です。

The guide will hold the map and give directions, while the other student will ask, “Where is the _____?” and follow the instructions from their partner.

案内する側は地図を持って方向を教え、される側は「○○はどこですか?」とたずね教えられた方向へと進んで行きます。

Students expressed so much joy as they successfully found their way on different facilities. This is a great practice that they may use in the real world.花丸

それぞれ建物を上手に見つけられる度に、子供たちは大喜びでした。この活動は現実世界でも役に立つ素晴らしい練習となっています。花丸

 

星 We will help you make friends.

We will help you make friends.

お友達になるお手伝いをしよう

The fifth-grade pupils had the opportunity to deliver speeches regarding the staff of Ichinomiya Elementary School.  

5年生は一の宮小の先生方についてのスピーチを行いました。生徒たちは先生方の役職やできることなど重要な情報を私たちに教えてくれる素晴らしいスピーチをしてくれました。

The students did a great job sharing important information about the school staff such as their position and things they can do. Additionally, positive adjectives like "funny," "active," and "friendly" were used to describe teachers.

加えて、前向きな様子を表す「面白い」とか「活発な」、「親しみやすい」といった形容詞を使って先生方のことを紹介してくれました。

Through the speeches, the ALTs will be able to form close friendships with the Ichinomiya ES teachers and learn more about them. We are thrilled with the students' progress; as they say, practice makes perfect. Congratulations 5th graders. 花丸

このスピーチを通して、ALTは一ノ宮小の先生方とより親しくなり、もっとたくさんのことを知ることができるでしょう。生徒たちの取り組みに、私たちはワクワクドキドキでした。よく言われるように、『継続は力なり』です。すごいぞ、5年生!花丸

 

 

視聴覚 What's Up, Everyone!

What's Up, Everyone! (Talk Show)

やあ、みなさん!(トークショー)

What a great talk show today at Ichinomiya Elementary School! The sixth graders did an amazing job on their talk show. Most students in both classes spoke loudly, made eye contact, and used gestures.

一ノ宮小では、なんて素晴らしいトークショウが行われたことでしょう!! 6年生はそのトークショーの中で、びっくりするような力を発揮しました。両クラスの生徒とも大きな声で、お互いに目を見て、ジェスチャーを使いながら話すことができました。

These students have a future in TV someday! We are glad to see how much these students enjoy learning English. As proud teachers, we want them to be more exposed to speaking activities so that they can ask more questions and have longer conversations with their classmates, teachers, and other foreigners! #FUNGLISH

もしかしたら、いつの日かテレビに出ちゃうかも!生徒たちのこうした楽しく学ぶ姿勢を見ていると、私たちも嬉しくなります。私たちも誇りをもって、子供たちにもっと意欲的にスピーチ活動に参加させていきたいと思います。そして、ゆくゆくは、クラスメイトや先生、さらには他の外国人にもたくさん質問したり長くおしゃべりをしたりできるようになってほしいと願っています。#FUNGLISH

 

情報処理・パソコン FUNGLISH TV SHOW!

FUNGLISH TV Show!

ファングリッシュ TVショー

At our school, the sixth graders are now getting ready for their upcoming talk show. They are going to do interviews with their friends over their summer break.

私たちの学校では今、6年生が近々行うトークショーの準備を行っています。番組のテーマは夏休みの思い出。

 

The highlights of their summer vacation will be presented like the places they visited, the activities they did and the food they ate there.

友達にインタビューをします。自分の訪れた場所やそこでしたこと、食べたものなど、自分の一番だと思う夏休みの1日について語ります。

 

Everyone gets the opportunity to experience being the director, the guest, and the host. We are excited to see how they would pull this activity off! 

この活動の中では、皆がそれぞれ、ディレクター、ゲスト、MCの役割を体験します。どのように出来上がるのか、楽しみです!

  

花丸 Ichinomiya School Staff.

Ichinomiya School Staff

一ノ宮小の職員

Grade 5 students flocked the staff room and visited the teachers to have a short interview with them. 

5年生は職員室を訪れ、先生方にインタビューを行いました。

The students tried their best to ask questions with the teachers in English such as “What do you teach?”, “What can you do?”.

その際、“What do you teach?”, “What can you do?”といった簡単な質問は英語でできるように、一生懸命がんばりました。

This is their task for the Unit 4 in Funglish class. They will make a short speech about the teachers and present this to the ALTs.花丸

これは今回の学習のタスクにもなっています。こうした先生方へのインタビューをもとに、ALTにスピーチをしてくれる予定です。花丸

花丸 My favorite color, sports and food.

My favorite color, sports and food.

私のお気に入りの色・スポーツ・食べ物

3rd graders learned different colors, sports and foods.

3年生は、さまざまな色やスポーツ、食べ物について学習しました。

The students were thrilled to play the Rainbow Bingo and rainbow coloring activity in which they shared in pair activity and told their friends about their rainbow.

生徒たちはワクワク、ドキドキしながらレインボービンゴをやったり、好きな色でオリジナルレインボーを作ったりして楽しみました。

 

They also enjoyed the alligator game for the vocabulary practice.

そうした活動を通じて、友達同士、自分の『虹』について伝え合うことができました。

They can already say the color, sports and food they like and don’t like. We are looking forward to their presentation for this unit.花丸

また、単語練習で行ったアリゲーターゲームも大いに盛り上がりました。今や、子供たちは自分の好きな色やスポーツ、食べ物について伝えられることはもちろん、加えて、「好きではない」ということも言えるようになりました。彼らのプレゼンが楽しみです。花丸

お知らせ What time is it?

4th graders can tell the time and daily activities in English. They are excited to share their favorite time and activity in the next lesson.

4年生は、時間と日常生活の中での活動を英語で言えるようになりました。次回の授業では、自分のお気に入りの時間とその時間に何をするのかを英語で伝え合う予定です。

As always, these energetic students are participative and motivated every time we have challenging activities. We're happy to see them enjoying and learning English. #FunGlish

みんな、わくわくしながら待ちわびています。いつものことですが、こうしたやる気いっぱいの生徒たちは、私たちが与えるチャレンジ課題に意欲的に全力で取り組んでくれます。子ども達が楽しんで英語を学んでくれる姿を見て、とてもうれしく感じています。

           #ファングリッシュ花丸

 

花丸 My Favorite Kanji

My Favorite Kanji

私の好きな漢字

 

Third graders demonstrated their progress in counting during our final lesson for this unit.

3年生は、この単元の最後の授業で、数え方の進歩を披露しました。

They showed their favorite Kanji in front of the class, counting its strokes.

彼らはクラスのみんなの前で自分の好きな漢字を見せ、画数を数えました。

They did a great job responding to questions and engaging with the audience during the presentation.花丸

彼らはプレゼンテーション中に質問に答え、聴衆と交流するという素晴らしい仕事をしました。花丸

ハート Funglish Club

 The three-day Funglish Club 2024 was attended by the ALTs and many students from different Elementary schools and Junior High Schools in Tomioka City. Some students from Ichinomiya Elementary School took part in the aforementioned activity. The ALTs created various stations that included games that introduced students to English sentences and phrases, which they found enjoyable.

 

3日間のファングリッシュクラブ2024には、富岡市内の各小学校・中学校からALTや多くの生徒が参加しました。一ノ宮小学校の児童数名も上記の活動に参加しました。 ALT は、生徒たちに英語の文章やフレーズを紹介するゲームを含むさまざまなステーションを作成し、生徒たちはそれが楽しいと感じました。

 

With assistance from the ALTs, the students also got to try making "turon," or banana spring rolls, a well-known Filipino snack/dessert. The majority of students found both the cooking exercise and the banana spring roll itself enjoyable. Four Funglish Towns—the Dance Studio, Art Gallery, Science Lab, and Theater—increased students' language exposure. The students are free to join the town based on their interests and skills. Following an hour preparation period, students’ works were presented to everyone where English was utilized. 

 

ALTの協力を得て、生徒たちはフィリピンの有名なスナック/デザートである「トゥロン」、つまりバナナの春巻き作りにも挑戦しました。大多数の生徒は、調理実習とバナナ春巻き自体の両方が楽しいと感じました。ダンス スタジオ、アート ギャラリー、サイエンス ラボ、劇場の 4 つのファングリッシュ タウンにより、学生は言語に触れやすくなりました。学生は自分の興味やスキルに応じて自由に町に参加できます。 1時間の準備期間を経て、英語を駆使して生徒たちの作品が全員に発表されました。

 

In addition to making the most of the students' three-day summer vacation, this activity introduced them to the English language and helped them form friendships with all the other students who took part in the event. At the end of the activity, everybody yelled, "I love Funglish", and " I love Tomioka!"  花丸

 

このアクティビティは、生徒たちに 3 日間の夏休みを最大限に活用するだけでなく、生徒たちに英語を紹介し、イベントに参加した他の生徒たちと友情を育むのにも役立ちました。活動の最後には、みんなで「ファングリッシュ大好き!」「富岡大好き!」と叫びました。花丸

 

 

花丸 Let's Play in Sakura Elementary School

Let's Play in Sakura Elementary School

来年、さくら小で一緒に遊んだり英語を楽しんだりしましょうね

Grade 5 students did an amazing job on their videos for students from Nyu and Yoshida. They viewed the videos made by Nyu and Yoshida Elementary School students this week.

5年生は丹生小、吉田小の生徒のために、素晴らしいビデオレターを作りました。また、反対に、今週、丹生小や吉田小の生徒たちが作ってくれたビデオレターを見ました。

The students watched their videos with great attention. They made notes of the students who shared the same names with their classmates, the same birth month, the same preferences and dislikes, or similar abilities or limitations.

生徒たちは夢中になって見ていました。見ながら、クラスメイトと同じ名前の生徒や同じ誕生月の生徒、他にも、好きなものや嫌いなものが同じだったり、似た才能を持っている生徒や同じイニシャルの生徒も見つけました。

Some of the students are willing to give messages to thank the students from Nyu and Yoshida. Ichinomiya students really appreciate the videos and they are looking forward to meet them next year.  It's clear that this is a great way for the students to get to know one another before the three schools merge the following year.花丸

中には、嬉しそうに丹生小や吉田小の生徒に感謝のメッセージを送っている生徒もいました。一ノ宮小の生徒たちは、このビデオをたいへん喜び、来年会えるのを楽しみにしています。今回の課題は、来年3校が合併する前にお互いのことを知る本当に素晴らしい機会になりました。花丸

了解 What day of the week do you like the best?

What day of the week do you like the best?

いちばん好きな曜日はなあに?

Fourth-grade students gave an excellent presentation about their favorite days and activities. 4年生は、自分の好きな曜日や活動について素晴らしい発表ができました。

They made fun gestures, and everyone could pronounce the target sentences correctly and loudly. 楽しいジェスチャーも添えられ、加えて、ポイントとなる文の発音も完ぺきに大きな声でできました。

Both speakers and listeners did their best and helped and cheered for each other during the presentation. 発表する側も聞く側もしっかりでき、発表中はお互いに励まし合うこともできました。

It was good to see how engaged they are in our English classes. 私たちの英語の授業にどれほど一生懸命参加してくれているか伝わってきました。 Great job, everyone. みんな本当によくできました。

Enjoy your summer vacation! よい夏休みを!にっこり

飛行機 Let's see the world!

Let’s see the world!

6th graders did an excellent job as they finished their country's speeches. Most students in both classes could tell the countries they would recommend to ALTs.

The English team enjoyed watching and listening to their wonderful speeches. They were comfortable using English in presentations.

Everyone worked diligently, and we saw how excited they were to deliver their presentations to everyone. 

Thank you for your hard work, students. Well done!花丸

 

世界を見てみよう!

6年生は、自分が興味を持った国について、素晴らしいスピーチをしていました。両クラスとも半分以上が終え、みんなALTにおススメしたい国について話すことができました。我々英語チームは、楽しく生徒たちの素敵なスライドを見たりスピーチを聞いたりしました。生徒たちも、英語での発表にとても満足しているようでした。

  全員が熱心に取り組んでいたため、その様子を見て、いかに彼らがワクワクしながら自分のスピーチをみんなに届けているのかが伝わってきました。  

がんばってくれたことに感謝します。生徒の皆さん、よくできました!花丸

 

ハート What fruit do you like?

What fruit do you like?

Yume-Sora-Tsuki classes were full of energy and excitement when they entered the Funglish room. We introduced different fruits in English by playing a guessing game and building a tower.

 

どのくだものが好きかな?

ゆめ・そら・つぎ組の授業は、彼らがFunglishルームに入ってきた時からやる気と興奮であふれていました。

当てっこゲームやカップタワーゲームをしながら、様々な果物を英語で紹介していきましたが、生徒たちはそうした活動に一生懸命取り組んでいました。

 

They were very participative in our activities, and they were able to say the fruits that they liked in English. It was fun seeing them enjoy the English language. Great job!花丸

 

そして、自分の好きな果物を英語で言えるようになりました。彼らが英語という言語を楽しんでくれているのを見て、こちらも楽しかったです。がんばったね!花丸

花丸 Let's Make Friends!

Let's Make Friends! 友達になろう!

The Grade 5 students prepared a lot for their videos which will be sent to Nyu and Yoshida. They practiced their speech using nice gestures and very clear voice. They presented very well with smiles on their faces.

5年生は、丹生小・吉田小に送るビデオを作るため、たくさん準備をしてきました。素敵なジェスチャーをつけ、はっきりした声で練習も行い、笑顔を添えてとても上手に発表することができました。そして、この2校の新しい友達に会うのをわくわくしながら待っているようです。

They seem very excited to meet new friends from the two school. This is their last presentation for this term and this is also one of the collaboration activity in Funglish to let the students from the three school build friendships even before the official establishment of Sakura Elementary School.

今回が、1学期最後のプレゼンテーションになりますが、これはまた、新設される「さくら小学校」に向けて、3校からなる生徒たちの友達作りを促すFunglishにおけるコラボレーション活動の一環として行いました。

We are looking forward to see all the students from the three school getting along so well next year.花丸

来年度、この3校の生徒たちが仲良く過ごす姿を見るのが楽しみです。花丸

花丸 How are you? I am happy!

How are you? I am happy!

Grade 3 students are more energetic as we have lesson about feelings. The students learned different feelings that they can use whenever they were asked “How are you?”.

3年生はいつも以上に元気に「感情」を表す表現を勉強しています。〝How are you?”とたずねられた時に使える様々な表現を学びました。

They used different gestures to show their feelings. We have an easy game that they really enjoyed as they talked to their classmates and collect cards.

さらに、それに合わせたジェスチャーも色々使ってみました。簡単なゲームとして、学んだばかりの表現を使いクラスメートと話しながら、カードを交換しました。

One thing is very delightful about the 3rd grade students is their confidence to volunteer and talked in front of the class. We are very happy to see these students very enthusiastic in learning English.3ツ星

本当に楽しそうでした。また、1つ嬉しかったことは3年生が積極的に手をあげ、みんなの前で堂々と発表できたことです。こうした、夢中になって英語を学ぶ子供たちの姿を、大変嬉しく感じています。3ツ星

晴れ How's the weather?

How’s the weather?

The fourth-grade students were able to clearly and correctly pronounce the different weather, games, activities, and clothing in English.

For their presentation, they chose their favorite weather and the appropriate clothing. This activity was enjoyable for everyone. Well done, students!花丸

 

どんな天気かな?

4年生は様々な天気やそれにあった遊び、活動、そして服装を、英語できちんと正確に言えるようになりました。

また、発表準備として、自分の好きな天気、そしてそれに合った服装を選びました。みんな、この活動をとても楽しんで取り組みました。 

よくできました!花丸

花丸 Hello Around the World

Hello Around the World

世界のあいさつ 「こんにちは」

3rd grade students had a fun time learning names and greetings from different countries. They enjoyed the mix and match game, it gave them time to say and greet their friends using greeting from different countries.

3年生は、世界の国名とそのあいさつについて楽しく学びました。ケニアの「こんにちは」は、「ジャンボ」、インドは「ナマステ」、ドイツでは、「グーテンターグ」などたくさんのあいさつの仕方を学びました。

We wrap up the lesson with most of the students wanting to present in front of the class. They use greetings such as Jambo- greetings used in Kenya, Namaste- used in India, Guten Tag- used in Germany and many more. They were very interested in the lesson and they were very confident in using these greetings. We are hoping that they can bring this confidence around the world.花丸

授業の終わりの発表活動では、たくさんの児童がみんなの前で世界のあいさつを使った発表に挑戦したいと「やる気」に満ちあふれていました。大変すばらしかったです。ぜひ今回学習したあいさつをいつか海外で使ってみてほしいと思います。花丸

星 FUNGLISH MONDAY!

Today is Funglish Monday, we motivate students to use English as much as they can from teachers and staff. Students are encouraged to greet their teachers and friends in English while teachers use basic Classroom English in class, especially during their homeroom time. 

 

今日は、『Funglish Monday』です。私たち教職員側から生徒たちになるべく英語を使うよう励ましています。授業中に教員側が基本的な「クラスルームイングリッシュ」を使うと、それに促されるように英語であいさつをしています。特に、英語の授業だけでなく、他の授業でも頑張って取り組んでいます。

 

 

 We also have Funglish Lunch Broadcasting, in which the English team conducts a short quiz in English that students and teachers love.  

また、お昼には『Funglishランチ放送』を行っています。その中で、英語教員チームは簡単な

英語でクイズを出しています。生徒も先生も大好きです。

 

 

This program makes the school an even more language-rich environment and motivates the students to use the English language both inside and outside the classroom. Let's enjoy Funglish Monday together. 

この取り組みは、学校全体をもっと言語豊かな環境にし、教室の中でも外でも生徒たちが「英語」という言語をどんどん使えるように促す取り組みです。 『Funglish Monday』を一緒に

楽しんでいきましょう。花丸

 

花丸 1st Graders ( FUNGLISH TIME )

   The word ‘fun’ cannot describe our feelings with our 1st-grade students! The beaming curvy smiles painted on their faces served as a sign that this would be a good time! Before entering the classroom, we saw how they waited patiently for this moment because they knew it was FUNGLISH time with them.

 

「楽しい!」という言葉だけでは1年生との授業は表現しきれません。子ども達の顔にあふ

れるキラキラ輝くにっこり笑顔が、まさにこの時間を魅力的なものにしてくれました。次が『FUNGLISH』の授業だと知って、子ども達が首をながーくして待っていてくれたことを、

教室に入る前から私たちは感じ取ることができました。

 

 For the first part, we danced along to the Hello Song, and all of them moved and laughed to their hearts' content. The next part was the self-introduction of the English team. They enjoyed listening and they participated in our guessing game. We also gave a chance to those students who wanted to introduce themselves in front of the class. Students had fun and could confidently introduce themselves in English.  It was fun to see how active and energetic this class was. Great job 1st graders!花丸

 

初めに、『Hello Song 』に合わせてダンスをし、みんな思う存分体を動かして笑いました。続いて、私たち担当教員の自己紹介、それを聞いてのクイズ、さらにやってみたい子どもには、みんなの前で英語での自己紹介に挑戦してもらいました。楽しみながら、堂々と英語で自己紹介ができるようになりました。この授業が、いかに活動的で、エネルギッシュなものであったか・・・本当に楽しかったです。 1年生のみなさん、大変よくできました! 花丸

 

記念日 When is your Birthday?

When is your birthday?anniversaryevent

 

As part of Unit 2 in Funglish class, students made their birthday cards and birthday calendar. The students participated in pair interviews with their friends asking and answering “When is your birthday” and “What do you want for your birthday?” The fifth graders answered cheerfully. They can already say “I want smartphone”, “I want pets.” And “I want money.”

Funglish 授業のユニット2で、生徒たちは誕生日カードと誕生日カレンダーを作りました。

友達同士で「誕生日はいつ?」「誕生日にほしいものは何?」と英語で尋ね合い、楽しそうに答えていました。「スマホがほしい」「ペットがほしい」「お金がほしい」など、もう言えるようになっています。

 

After the interview, each student stood up to put their cards on the birthday calendars. We put the birthday calendars on the bulletin board for both classes to see the birthdays of each student. This may start a new friendship between students.Flower circleanniversary

お互いに質問し合った後、自分のカードをバースデイカレンダーに貼り付けました。できあがったバースデイカレンダーは、両クラスの生徒たちが見られるように、ファングリッシュ教室横の壁に掲示しました。これをきっかけに、新しい友達関係が始まるかもしれませんね。花丸記念日

 

花丸 I can introduce myself in English.

英語で自己紹介ができました!

Grade 2 students had their first English lessons. They have learned how to introduce themselves using English sentences. 2年生は、今年度最初の英語の授業がありました。今回のテーマは、英語を使った自己紹介の仕方です。

The students enjoyed Amy sensei’s quiz, which they participated very well. They can also name different colors in English and include this on their introduction. エイミー先生クイズもとても楽しみ、積極的に参加できました。The students already know how to say “Hello! My name is _______ and I like _________ and Nice to meet you. また、様々な色の名前を英語で言い、それを自己紹介の中で使うこともできました。「こんにちは! 私の名前は○○です。〇色が好きです。よろしくお願いします。」今はもうこれを英語で言えます。

To familiarize more the target sentences, the played Elbow Touch Race and Train Janken. Students had fun with these activities while learning. We are looking forward to the next English lessons with them.さらに、もっと上手に言えるようになるため、『エルボータッチゲーム』と『トレインジャンケン』をやってみました。こうした活動に楽しく取り組みながら、学びをすすめています。次の英語の授業も楽しみです。花丸

星 Speech Challenge Unlocked!

Speech Challenge Unlocked!

 スピーチにチャレンジしました!

5th grade students has overcome their shyness and nervousness. They impressively delivered their speech with loud and clear voice, beautiful smiles, good eye contact, and nice gestures.

5年生は恥ずかしさや緊張感を克服し、堂々とスピーチを行うことができました。声も大きく明瞭で、アイコンタクトもジェスチャーもとても上手に行い、おまけに素敵な笑顔を見せることもできました。

They shared very interesting information about themselves. They were very successful in letting the JTE and Japanese English support to remember them.

互いについての面白い情報を共有できたばかりでなく、このスピーチを通じて日本人英語教師や支援員の先生にさらに印象深く覚えてもらうことができました.

This is their very first presentation as grade 5 students and we are very happy that they worked very hard for their speech.

 今回が5年生になって最初の発表でしたが、本当に一生懸命取り組んでくれたので、私たち教師全員、大変うれしく思っています。花丸

 

 

星 Let's learn about the Alphabet

4th graders did an excellent job in identifying the lowercase of the alphabet. We're glad everyone could recognize each letter.

4年生は、アルファベットの「小文字」学習にしっかりと取り組みました。この学習を通じて、すべて児童が、それぞれの小文字をきちんと理解してきたことをうれしく思っています。

To familiarize all the letters we made sure to make it fun and interesting by playing hebi janken.

全部の小文字に慣れるように、子供たちが興味をもつおもしろい活動「ヘビじゃんけん」を行いました。多くの児童が夢中になり、その興奮ぶりは見ているこちら側も非常に楽しいものでした。

Most of the students got involved, and it was fun to see how active they were that day.

Next week, we will continue this topic so they will remember all the letters and sounds. Indeed, another exciting game or activity will be introduced to keep the students focused. Good job everyone.

来週も引き続き、小文字やその読み方をすべて覚えられるように学習を進めていきます。児童が集中して取り組めるよう、さらにワクワクするようなゲームや活動を行っていく予定です。お楽しみに。花丸

 

ハート New School Year, New Funglish Team

  Students are back and fully recharged from their spring vacation. To make sure that students will enjoy and have fun inside the English room, it was transformed into a safari and carnival-themed classroom.

 

Aside from preparing a conducive environment for the Funglish class, the students also welcomed a new Japanese English teacher and Japanese English support.

The students were thrilled with the Guessing quiz about Moridaira sensei and listened very well as she introduced herself. Nakajo sensei also completed the Funglish team as she shared some things about herself.

              We are looking forward to a fruitful, fun, and meaningful Funglish class with the new Funglish team.

 

新年度  新 Funglish チーム

 

   春休み期間中心身ともに十分リフレッシュして、生徒たちが学校へと戻ってきました。彼らが英語を通じてたくさん楽しい時間を過ごせるように、英語用の教室を野生動物をテーマとした遊園地のような空間に変えてみました。このようにFunglishに最適な環境を準備したことに加え、私たちは新しい日本人の英語教員と活動支援員を迎えました。生徒たちはその新しい森平先生の自己紹介に聞き入り、先生についてのなぞなぞにとても興奮していました。また、中條先生もいくつかの活動を通じて、完全にFunglishチームの一員となりました。

  この「新Funglishチーム」で、実りある有意義でおもしろいFunglishになることを期待しています。ハート花丸

星 Vision of the Future

Vision of the Future

未来への展望

Sixth graders showcased their final task by making a short video for Filipino sixth graders in the Philippines for them to watch.

フィリピンの6年生に向けて、6年生はプレゼンテーションビデオを完成させました。

 They presented their chosen clubs, desired careers, interests, and areas of their skills.

中学校で入りたい部活や、楽しみなこと、将来の夢などについて発表しました。

During their final presentation, everyone, including the shy ones, did an excellent job.

最後の発表では、みんな立派な態度で恥ずかしがらずに発表できるようになりました。

We hope that they flourish in their chosen field in junior high school, with English being one of their favorite subjects.

中学校では、みなさんが自分で選んだ分野ですばらしい成果をあげることを願っています。

We are excited for their new journey. We shall always remember the memories we shared with them. We are so proud of you, sixth graders. Congratulations!

わたしたちはみなさんと作った思い出を忘れないでしょう。すばらしい6年生、卒業おめでとうございます。花丸

 

ひらめき What's this? ( 3-Hint Quiz )

3- Hint Quiz

スリーヒントクイズ

Students from 3rd graders did a very good job on their presentation of  3-Hint Quiz.

They were very excited to let their classmates guess and answer their 3-Hint Quiz.

3年生はとても熱心にスリーヒントクイズを出し合いました。

 

They use English sentences in the presentation. They used colors, shapes, category, silhouette pictures, and even gestures to help their classmates get the answers.

色、形、カテゴリー(野菜、果物、動物…)、シルエット、ジェスチャーなど英語でヒントを出し、クラスメイトが答えていきます。

 They also meet the presentation points like maintaining eye contact with the audience, very confident and had loud and clear voice. These students never fail to surprise us with their presentations.

子どもたちは、友達を見ながら、はっきりと自信をもって発表しました。子どもたちの失敗を恐れない姿に、私たちは驚かされました。キラキラ

花丸 Where is your favorite place? ( in Ichinomiya Elementary School )

自分の好きな場所 4年生

4th graders gave us a tour of their favorite place in Ichinomiya Elementary School.

4年生は一ノ宮小学校の中の自分の好きな場所の紹介ビデオを作っています。

They were paired and helped each other to film alternately.

They were very confident in speaking English while sharing about their favorite place.  

二人組になって、自分の好きな場所を代わる代わる撮影しあいました。

 

  We look forward to their presentation because they will present their favorite place to us using their Chrome book while checking their fluency in speaking.  Good job everyone!花丸

この後の授業で、タブレットを使いながら、好きな場所について上手に発表するのを楽しみにしています。

 

ひらめき Who is your hero???

Students from Grade 5 had the chance to watch a video from the Philippines. The student listened eagerly to some Filipino students talking about their heroes. Students were amazed of the fact that they are watching a video from the Philippines and amused by the occupations of their heroes.

5年生の子ども達は、フィリピンの子ども達が送ってくれたビデオを見る機会がありました。みんな熱心に、フィリピンの子ども達のヒーローの話を聞いていました。中には聞いたこともないような職業の名前が出てきたので、驚いた様子でした。

At the end of the video, students were asked who are their heroes. Having the students watch some videos from different countries can help them learn about different cultures and different people. We are looking forward to their creative presentations about their heroes. 花丸  

 

ビデオの最後には、フィリピンの子ども達が5年生に向けて、ヒーローは誰か問いかけていました。子ども達が色々な国の映像を見ることは、色々な文化や、人柄を知る良い機会になります。みんなのヒーローの紹介がとても楽しみです。花丸

ハート My Original Parfait!

Original Parfait

オリジナル パフェ作り

4th graders learned and mastered the names of different fruits and flavors in English and played fun and exciting games.

4年生はゲームや活動を通じて、果物やアイスのフレーバーの種類などを学習しました。

They also had " shopping time" activities wherein they played the role of customers.

その後、買い物の仕方を学んで(写真や絵でできた)果物やアイスを買いました。

They were able to speak useful English by buying the fruits and flavors for their original parfait.

オリジナルパフェを作るために、役に立つ英語表現を覚えて、話せるようになりました。

They were also energetic as they presented their colorful and extra flavorful parfaits.

最後に自分の作ったパフェを紹介しました。

 It is very fulfilling to see them enjoying the Funglish activities. Well done students. 花丸

とても充実したファングリッシュの時間でした。みんなよくがんばりました。

ハート Say Thank You in a Creative Way 

Say Thank You in a Creative Way 

ありがとうを伝えよう

Grade 3 students were all smiles as they exerted effort in making their “Thank you” card.

3年生はみんなで楽しみながら「ありがとうカード」を作りました。

They got to use their chosen shapes and colors and made the most out of these to create an interesting card.

The students have shown off their ideas and creativity in making colorful and wonderful cards.

自分の好きな形や色を選んで、カラフルですてきなカードを作りました。

 It is very exciting to watch as they present their cards to the class.

子どもたちがクラスのみんなの前でカードを見せながら発表する様子はすばらしかったです。

Parents were happy to see their children present and talk about their “Thank you” cards.

All we can see is the warmth and proud smiles as the parents watch them share with the class.

授業参観で来られた保護者のみなさん、お子さんの発表の様子を見てくれてありがとうございました。

 

This activity has taught the students how to appreciate and be thankful to the people around them.花丸

この学習で、周りの人に感謝を伝える方法が分かったと思います。

にっこり Season to be Happy

5th graders creatively made a presentation about their favorite season and the events they celebrate during their favorite season.

5年生は、自分の好きな季節や行事を英語で紹介しました。

They happily shared the things they do during different Japanese events and seasons.

色々な日本の行事や、季節についてお互いに知ることが出来たようです。

During their presentation, it was very evident how confident they were.

発表の時には、みんな自身を持って紹介していました。

They had a loud and clear voice. They maintained their eye contact with their audience. It gave us a warm feeling even in this cold season as we watched their presentation.  Well done students!花丸

はっきりとした言い声で、アイコンタクトを意識し、とても温かい雰囲気で発表を終えることが出来ました。花丸

花丸 What's your best memory?

What's your best memory?花丸

あなたの一番の思い出は?

6th-grade students did an excellent presentation by showing us their best memory in elementary school. 

6年生が小学校生活で一番の思い出を、発表しました。すばらしい発表でした。

During the presentation, most students in both classes followed the criteria for presentation: loud and clear voice, eye contact, gestures, correct pronunciation, and confidence.

子どもたちは、はっきりした声で、目を見て、ジェスチャーをつけて、正しい発音で、そして自信をもって発表していました。

It's overwhelming to see them speaking English with confidence. 

本当に自信をもって発表できました。

Level-up challenge was enjoyed by everyone where students presented online.

6年生は教室にいる二人のALTに向けて発表しましたが、他の子どもたちは、その発表をファングリッシュルームでオンラインで見ていました。

They showed their English speaking skills and presented with smiles on their faces.

みんな笑顔で、今までよりレベルアップした発表でした。

We hope to see these students soar higher and to be more exposed to English-speaking activities in their junior high school.

子どもたちが、中学校で、もっと上達し、もっと英語を話せるようになることを期待しています。

 Good job everyone!

みんなよくできました!ハート

 

Trick or Treat?

As we celebrated the Halloween, English team held special classes in different levels during the English classes.

異文化紹介の一環として、ファングリッシュの時間にハロウィンの学習を行いました。

 

Students were surprised when they saw that all the English teachers were wearing costumes.  

先生たちが仮装していたので、子どもたちは大喜び。

 

Students loved dancing to the tune of the Halloween song. They also learned about the Halloween traditions in the Philippines. They were amazed when we shared that we ate together with our relatives when we visit the graves/ tombs of our departed loved ones, and when we introduced the Philippine Mythical creatures.

ハロウィンにちなんだ楽しいダンスをみんなで踊り、それからフィリピンのハロウィンについて学習しました。フィリピンではハロウィンに先祖のお墓を訪れて、親戚中で飲んだり食べたりします。それから、フィリピンの伝説上の生き物を紹介しました。

 

 

 

 

We played different fun games in each grade levels.

それぞれの学年で、楽しいゲームをしました。                                                    

 

For the 3rd graders, we played the Bingo, and freeze game. Students liked the game Freeze game, wherein they had to dance and freeze.

3年生はビンゴ、フリーズゲームをしました。

 

 

4th graders loved the game, “Where is Scooby-doo?” by telling the Halloween characters such as Frankenstein, wolf, zombies, etc.

4年生は「スクービー・ドゥーはどこ?」をハロウィンバージョンで行いました。

 

 

5th graders enjoyed the Survive the Haunted House game, where in students had to choose how they can survive the Haunted house as a group. Also, they loved the game, Pumpkin Hot Seat game.

5年生は「ホーンテッド ハウス からの脱出ゲーム」「パンプキン ホット シート ゲーム」に挑戦しました。

 

 

 

Students from yume and sora classes, also wore their costumes such as dragons, and Tanjiro while enjoying the games. We played different games such as Freeze game, hidden picture, and Halloween Pumpkin pyramid.

ゆめそらの子どもたちは、ドラゴンやタンジロウなどに扮して授業をしました。フリーズゲームや隠し絵のゲーム、パンプキンピラミッドゲームなど楽しみました。

 

 

 

As we ended our lessons, students got their rewards while saying, “trick or treat.”

どの学年も、トリックオアトリートをして、ごほうびのでシールをもらい、授業終了となりました。

 

HAPPY HALLOWEEN EVERYONE!

ハッピー ハロウィン

 

2nd Graders' Special Halloween Class

 

 

For this week’s 2nd graders Funglish classes, we had a special Halloween lessons.

今週、2年生のファングリッシュクラスでは、ハロウィンの特別授業をしました。

 

Teachers were wearing costumes of Disney characters such as Minnie mouse, Anna of Frozen, Peter Pan and a Halloween character, witch.

先生たちは、ミニーマウス、アナ雪のエルサ、ピーターパンや魔女のコスチュームを着ました。

 

 

We had different fun activities incorporating the Halloween. Students actively dancing to the tune of the Halloween Song.

みんなでハロウィンにちなんだ楽しいダンスや活動を楽しみました。

 

 

 

ALTs also introduced the different celebrations of the different countries such as America and Philippines. Students were amazed about the Philippine Creatures, like Tikbalang, Kapre and Dwende. They got a bit scared about the big tree and tobacco of the Kapre.

 

ALTの先生が、フィリピンのハロウィンやアメリカのハロウィンを紹介しました。フィリピンのティクバラン、カプレ、ドェエンデなどの魔物を紹介すると、子どもたちはびっくりしていました。

 

For America, students knew that they had Halloween parties, wherein everyone had to wear costumes, and roam around their neighborhood to say, “trick or treat.”

アメリカではみんながコスチュームを着て、近所を「トリック オア トリート」と言いながら歩く様子を紹介しました。

 

They also practiced the Halloween vocabularies through Missing game, wherein they had to choose a color, and guess the hidden picture.

それからハロウィンの言葉を学習し、ミッシングゲームをしました。

 

 

Students also loved the game, Freeze game in which they danced to tune and when it stops, they had to do the different gestures of the Halloween characters differ from the teacher in front.

それから、魔女、猫、こうもりのジェスチャーでフリーズゲームをしました。とても楽しかったです。

 

Also, students became being competitive in the Halloween Pumpkin race. Using the spoon, they had to transfer the pumpkin to their groupmates one by one after walking to the Halloween card posted on the chair. In the end, they had to say the card while doing the gesture.

さらにカボチャに見立てたオレンジのピンポン玉をスプーンに乗せてイスまで往復する、「パンプキンレース」をしました。最後にイスの後ろに貼ってあったキャラクターの名前を言いながら、ジェスチャーを全員でします。

 

 

As we ended our class, students said, trick or treat, and they were given stickers as their rewards!

最後に「トリック オア トリート」でご褒美のシールをもらいました。

 

Indeed, it was a FUN, FUN, FUN HALLOWEEN PARTY FOR ALL OF US!

本当に とても楽しい、楽しい、楽しいハロウィンパーティでした!

What's your Dream Daily Routine?

  4th-grade students did an excellent presentation on their dream daily schedule. The final output was to tell the time in English. They drew pictures and wrote their favorite time.

4年生の子どもたちは、単元の最後の活動として、自分の夢の一日の予定を英語で紹介しました。みんな自分の好きな時間や日課の絵を上手に描きました。

        During the presentation, most students in both classes followed the criteria for speaking: loud and clear voice. It’s a good idea to show their skills in front of their classmates as this will improve their exposure and confidence in dealing with larger crowds rather than a one-on-one conversation.

プレゼンテーションの時間には、みんな大きな声で、はっきりと紹介することができました。一対一の会話よりも、みんなの前で発表することで、子どもたちが英語を話すことに対して自信を持つことができます。^ These students are promising, and we will not stop producing quality lessons and activities to hit the competencies apt to their level.  Good job students!花丸

私たちはこれからも、子どもたちの実態に応じた、先進的な授業を展開できるように指導していきます。みんな頑張りましょう!

 

Presentation of 5th Graders` Favorite Person

For the 5th grade, we had finished the Unit 4, he can bake bread well.

5年生は、ユニット4の学習が終わりました。

As part of their culminating activity. they were tasked to present someone who was close to their heart. Others introduced their parents, sisters, brothers, friends or even their teachers.

ユニット4の集大成の活動として、身近な人について英語で紹介しました。両親、兄弟、友達や先生など、いろいろな人を紹介しました。

 

Our fifth graders learned about the target phrases: “He/she can___.”

この単元で子どもたちは、canやcan'tの使い方を学習しました。

They also worked hard in taking pictures and thinking of the words that best describes their chosen one.

子どもたちは、発表をわかりやすくするために、いい写真や伝わりやすい単語を一生懸命探しました。

 Indeed, they did their best to present it confidently in front of the class!

Our message to the 5th graders- We are so proud of you! Good job!

みんなの前に出て、子どもたちは自信をもって発表することができました!

5年生の皆さん、本当によく頑張りました!みんなを誇りに思います!

Funglish Roomを新しくしました!


This is the Funglish Room of Ichinomiya Elementary School. ALTs creatively decorated the bulletin boards and staircase to encourage students learn English even outside the Funglish room. Moreover, different sets of vocabulary with pictures were posted in different parts of the English Zone to entice the student's curiosity on learning new English words. QR code activities and Funglish challenge were being enjoyed by the students which increase awareness and utilization of technology through fun games and activities

これは一ノ宮小学校のファングリッシュルームです。子どもたちが、英語の時間以外でも、楽しく英語を学べるように、掲示板や、階段をALTにの先生がデコレーションしてくれました。さらに、ファングリッシュルームのさまざまな場所に、写真付きの単語を並べることで、子どもたちが新しい単語を刺激的に学べるようにしてあります。QR コードアクティビティやファングリッシュチャレンジは、楽しいゲームやアクティビティを通じてテクノロジーへの意識と活用を高める子どもたちに楽しんで取り組んでもらっています。

英語の音に慣れる

 

最近の授業で3年生は体の部位の言い方を学習しました。

4年生は生活習慣や日課について発表する活動を行いました。

 

3年生は「head, mouth, teeth」などの英語を学びました。

4年生は「I wake up.」「I brush my teeth.」「I take a bath.」などの

言い方を知り、その表現を使って発表を行いました。

 

活動の中で子供たちがつまずいていたのが「th」の音です。

mouth の th。 bath の th。日本語にはない音です。

前歯でやさしく舌先をはさみ、舌を抜きながら息を吐いて発音します。

ALTが図示したりモデルを示したりしながら練習しました。

音が変わると、つづりや意味が変わってしまうこともあるので

体感的に音の違いを理解し、身に付けてほしいと思います。

イベント パフォーマンステストを行いました

 

6年生は小学校生活の思い出について、先生からインタビューを受けました。

修学旅行が小学校生活一番の思い出だという児童にたいしては

どこで何をしたの?何を食べたの?何が楽しかったの?など

さまざまな質問が投げかけられました。

児童はジェスチャーなどを交えながら上手にやりとりしていました。

 

5年生は、日本の四季や文化・行事の中で最も興味のある事柄を

1つ選び、ALTの先生に向けて発表しました。

写真やキーワードをスライドで見せながら英語で説明をしました。

内容がしっかりと伝わったようで、ALTはうなづきながら話を聞いていました。

これからもどんどん英語を使って

積極的にコミュニケーションを図ってほしいと思います。

タブレット端末を活用した発表

 

各学年でタブレット端末を活用した発表活動を行っています。

6年生は日本に棲む生き物について、ALTの先生に発表を行いました。

写真や映像を使用して、わかりやすく伝えようと工夫して発表していました。

表情豊かに、時折ジェスチャーなども交えながら

堂々と英語でコミュニケーションができる児童が増えてきました。

この調子で学習を継続し、実生活で使える英語を身に付けてほしいと思います。

会議・研修 Funglish授業公開

 11月11日(金)に実践研究発表会を開催しました。

 一ノ宮小学校では、令和3年度より2年間にわたり、富岡市立学校実践推進校の指定校として、外国語・外国語活動を中心とした学力向上の実践的研究を推進してきました。

 そして、今年度はその取り組みをまとめ、外国語の授業を公開しました。

 当日は、6年2組を授業クラスとして、「Unit 5 We all live on the Earth」の授業を行いました。

 

 

 

 

 市内の外国語・英語担当の教員やALTなど、40名ほどの参観者が集まりましたが、児童はのびのびと活動し、英語を楽しんでいる様子が見られました。

 

 

 

 授業後は、本校の研究課題である「目的・場面・状況を意識した言語活動の推進~教科横断的なALTの活用~」を話し合いの視点にして、授業研究会を行いました。

 タブレットを通して活発な意見交換が行われるなど、充実した研究会となりました。

 

5年生が道案内の達人になりました。

外国語の授業で、英語で道案内をする学習を行いました。

実生活においても使用する可能性が高い英語表現です。

 

児童はこれまでの学習を通じて

「まっすぐ進む」「3番目の角を左へまがる」など、様々な表現を学びました。

今日の授業では、校庭に描かれた街の地図の中を実際に歩きながら

ペアになった友達を目的地まで案内しました。迷わずに到着できました。

 

今後の学習も楽しみながら頑張ってほしいと思います。

 

理科の先生を外国語の授業に招きました

 

6年生の外国語で「We all live on the Earth.」という単元を学習しています。

地球に暮らす生き物について考え、食物連鎖について発表することが単元の目標です。

 

6年生は理科の授業で食物連鎖について学習しました。

その学習内容をおさらいするために、本日(10/17)は理科の先生を外国語の授業にお呼びしました。

英語で似たような内容を取り扱うため、ALTの先生も興味深そうに聞いていました。

しかしながら、日本とフィリピンでは生息している生き物が大きく異なることや

ALTの先生があまり日本語に慣れていないこともあり、児童の学習している内容を

あまり理解できていない様子でした。もっと詳しく知りたそうな様子でした。

 

理科で学習した内容を活用しながら、日本の生き物の生態やつながりについて

ALTの先生に英語で伝えるために、これから準備を進めていきます。

 

ハロウィンの装いで

 

FUNGLISHルームの模様替えを行いました。

教科書を使った学習に加えて

ハロウィンやクリスマスなど外国の文化に触れる時間を設けます。

本校に在籍数する2名のALTの母国フィリピンでは9月1日から

クリスマスシーズンに突入したということでハロウィンの飾り以外に

クリスマス仕様の掲示物も作成しています。

11月に入ったらクリスマスモードの教室になる予定です。

3年生 世界のあいさつに触れる(英語)

 

3年生の最初の授業がありました。

外国語学習および国際理解教育の第一歩として

世界の国々のあいさつのしかたを学びました。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

国によって言葉が違うことや文字が違うことに気付き

それぞれの国のあいさつをまねして発声したり

どこの国のあいさつかを当てるゲームをしたりして

楽しそうに学習をしている様子が見られました。

令和4年度の授業開きに向けて(英語)

 

英語ルームの模様替えを行いました。

児童がたくさんの英語に触れて楽しく学べるよう

ALTを中心に掲示物を作成しました。

 

今年度、富岡市は英語教育に力を入れており

『Funglish』な授業を推進していきます。

Funglishとは、fun(楽しい)+English(英語)

という意味の造語です。

 

自ら積極的にコミュニケーションを図ることが

できる児童の育成を目標にスタッフ一同全力で頑張ります。

NEW 2年生の英語の授業

 

2年生の英語の授業で、体の部位について学習しました。

児童は、ALTの言った体の部位をさわったり、

繰り返し言ったりしながら、英語に親しんでいました。

 

体のパーツを言いながら模造紙に貼り付けて

作品を作ることができました。

 

 

NEW 国際理解教育 ~ブラジルについて~

 

学生のときにJICA海外協力隊の一員として、ブラジルに渡航歴のある本校の教員が

国際理解教育の一環でブラジルの生活や文化についての授業を行いました。

6年生に向けて授業を行いました。

 

児童はこれまでにもフィリピンやカナダなどの英語圏の国について学びました。

ブラジルはポルトガル語が公用語であるため、挨拶や返事などが披露されると

とても新鮮に感じている様子でした。復唱したり歓声を上げたりしていました。

パワーポイントのスライドで地図や写真などを交えながら授業をしました。

児童は興味津々な様子で話を聞き、45分があっという間に過ぎてしまいました。

貴重な時間を過ごすことができました。

 

キラキラ クリスマスレッスン

 

クリスマスのスペシャルレッスンを行いました。

国際理解教育の一環として、外国のクリスマスに関する映像を見たり

ALTが作ったスライドを見ながら日本との違いを探したりしました。

 

ALTの母国のフィリピンでは9月1日から12月25日まで約4ヶ月間が

クリスマスの期間となっており、世界で最も長くお祝いをしているそうです。

この時期になると町がクリスマス一色になり家の中だけでなく外壁や屋根まで

飾り付ける家も少なくないそうです。ALT2名の家の写真も授業で披露され、

児童は「家が大きい!」「豪華なイルミネーション!」などと歓声を上げていました。

 

フィリピンでは80%以上の方がキリスト教のカトリック信徒なのだそうです。

カトリックの方は12月16日~12月24日まで連続する9日間

朝の4時から教会で1時間のお祈りを捧げる風習があります。

9日間早起きをして1日も欠かすことなくお祈りをすると

願いが成就すると言い伝えられているのだとALTが教えてくれました。

 

さて、授業ではフィリピンの子どもたちがクリスマスに行うゲームをしたり

クリスマスカードを作ったり、クリスマスソングを歌ったりしました。

日本の福笑いに似たゲームや椅子取りゲームなどもありました。

家族や友達などに宛てたクリスマスカードの他に

先生にカードを書いてくれた児童もおりとても嬉しかったです。

 

花丸 4年生外国語 単元まとめの発表

 

4年生が Lesoon 7 What do you want? 単元のおわりに

オリジナルのパフェを発表する活動を行いました。

本単元では野菜や果物など身近なものの言い方を知り、

それらを活用してALTの先生や友達と交流をしてきました。

 

最後の発表は show & tell の形式で行い、

慣れ親しんだ I want a(n) ~. の表現と果物の名前を組み合わせて

上手に発表することができました。ジェスチャーを交えたり、

果物を指さしたりしながら工夫して発表する児童も見られました。

 

 

NEW 5年生が英語で道案内をしました。

 

「Unit 5 Where is the post office」の単元の最後の活動で

これまでに学んできた英語を使って道案内をする活動を行いました。

 

 

Turn right. (右にまがって)Turn left.(左にまがって)

Go straight for just alittle bit.(ちょっとだけまっすぐ進んで)

You can see it on your right.

(目的の場所は右手がわに見えるよ!)などの

英語を使ってペアの友達を目的地まで案内しました。

 

ペアを替えながら何度も案内をしたので

英語を発話する機会をたくさん作ることができました。

花丸 6年生が単元の学習(Unit 5)を終えました。


6年生、Unit5の単元学習が終了しました。


本単元は、 Unit 5 We all live on the Earth.

地球に暮らす生き物について考え、そのつながりを発表するという内容です。

学習を進める中で、児童は様々な生き物の名前や鳴き声、

すみか、天敵などを英語で言うことができるようになりました。

そして興味のある生き物を一つ選び、発表会を行いました。

発表は個人の端末で撮影した動画を先生に提出しました。

[◎◎ eat △△. / ◎◎ live in (by) the ◇◇ ]などの表現を流ちょうに使っていました。

また、その生き物の特徴を [◎◎ can jump high.] などと付け加えた児童もいました。

 

学習のまとめとして、発表した内容を簡単な英語でまとめたポスターを作りました。

ポスターは一人一台端末で作成しました。作成したPDFデータはGoogle classroomの

機能でクラス全員の友達と共有し、わかったことや良いところ、質問などについて

コメントを入れるなどして交流しました。

以下は児童が作成したポスターの一部です。ご覧ください。

 

    作品①

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

    作品②

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    作品③

 

花丸 6年生がChromebookを活用して発表を行いました。

 

6年生が教科書のUnit 3 "Let's go to Italy." の学習を終えました。

様々な国の文化を知り、自分の行ってみたい国や地域を選び

その理由を伝えることが本単元の目標でした。

学習のまとめとして今日は児童1人に1台配付された情報端末の

"Chromebook" を使用して行きたい国について発表を行いました。

 

前回の授業では行きたい国の国旗や現地で食べることができる

おすすめグルメ、おすすめの観光地などの写真をダウンロードし、

発表用のスライドを作成しました。

2クラスとも全員が1時間の授業内に完成させることができました。

スライドの集約は "ミライシード" の "オクリンク" の機能を使って

行い、事前に指導者のチェックを受けてから発表を行いました。

 

今日の発表ではgoogleのキャストの機能でChromebookの画面を

テレビに転送して拡大し、全員が見やすいように配慮しました。

美しい風景やおいしそうな食べものの写真が披露されると

時折歓声が上がるなど終始和やかな雰囲気で発表が進みました。

 

食べものや地名の英語名をメモした補助的なワークシートが

手元に置いてありましたが、児童は原稿を棒読みするのではなく

友達の方を向きジェスチャーを交えるなどしながら発表をしていました。

大勢の人の前に立ち、端末の操作を行いながら慣れない言語を話す

難易度の高い活動でしたが、児童は意欲的に取り組んでいました。

 

即興的に英語を話す力など、実際の生活で使えるような英語能力を

身に付けることがでいるよう、今後も児童と教師で一丸となって

楽しみながら学習を進めていきたいと思います。

 

花丸 6年生 スピーキングテスト 頑張りました。

 

What is your name?

What do you usually do on weekends?

 

ALTの先生からの問いかけに児童はすらすらと答えていました。

英語での簡単なあいさつのあと、全部で5つの質問に答えました。

これまで学習したことを生かして、自分のことを話していました。

 

 

 児童を2グループに分けてテストを行いました。

換気を行い、パーテーションを置いて実施しました。

パーテーションを置くと若干声が聞こえづらくなりますが

一人一人がはっきりと英語を話していたので問題なく進行できました。

 

教員だけでなく児童にもテストの評価基準を事前に説明をしました。

本校で作成した評価基準等、詳細をご希望の方は外国語担当教員までお問い合わせください。

 

 

 

NEW スピーキングパフォーマンステストを行います!

 

新学期が始まって2ヶ月あまりが経ちました。児童は楽しみながら外国語の学習を進めています。

自分の意見を簡単な英語で言ったり、映像を視聴して内容を聞き取ったり、

アルファベットを書いたりするなど様々な活動に取り組んでいます。

 

英語の運用能力は全部で4つの技能に分類することができると言われています。

英語を「聞く力」「話す力」「読む力」「書く力」の4つです。

本来であれば4つの技能を統合的に用いるような言語活動を行いたいのですが、

コロナ禍ということもあり話す力を高める活動が制限されています。

現在は児童同士でのペア活動やグループ活動は行っておらず英語でやり取りをする際には

指導者が児童のところへ行き、斜に構えて短い時間で行う活動のみとなっています。

英語での「やり取り」があまりできていない反面、個人で行う「発表」形式の活動については

たくさんの練習を積み重ねることができました。6年生は自分の名前や誕生日、休日の過ごし方、

毎日の日課などを簡単な英語で言えるようになってきました。

学習してきたことがどの程度定着しているかを確認するため、

来週の授業でスピーキングパフォーマンステストを行います。

テストは児童とALTの1対1形式です。写真のようなパーテーションを用いて行います。

学習してきた内容に関するALTの簡単な質問に1問1答で答えます。

これまでの頑張りの成果を十分に発揮してくれることを期待して準備を進めています。

 

NEW 英語ルームより(外国語担当)

 

英語の授業が始まりました。

児童は、英語ルームに移動して授業を受けています。

2名のALTと英語専科教員で教室の飾り付けを行い、英語に囲まれての授業です。

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

児童がたくさんの英語を目にしたり耳にしたりでき、

できるだけ多くの英語を発話できるような授業作りを進めています。

また5・6年生は毎回の授業で「アルファベットタイム」を設け、

アルファベットをなぞる練習や書き写す課題に取り組んでいます。

5年生は自分の名前を大文字で書けるようになってきました。

6年生は大文字と小文字を織り交ぜて自分の名前を書ける児童が増えてきました。

 

小学校卒業時には全員がアルファベットの大文字と小文字を書けるよう支援していきます。